Teksty które znalazły się w jednym zbiorze który przeszedł do historii jako Dectretum Gelasianum nie zostały napisane przez papieża Gelazego. Pierwsze trzy części są znane jako dekrety synodu w Rzymie z 382 r. za pontyfikatu papieża Damazego i jemu przypisywane jest ich autorstwo.
Ich znaczenie polega głównie na tym że został w nich przestawiony kanon ksiąg Pisma Świętego - jest to więc jeden z najstarszych tekstów które poświadczają istnienie kanonu w takiej formie jaki znamy i dzisiaj.
Oto tekst uchwał synodu w Rzymie:
I. Powiedziano [o Duchu Świetym i o włodarstwie Chrystusa]
1. Najpierw należy podjąć [temat] o Duchu siedmiorakim, który spoczywa w Chrystusie.
Duch mądrości: "Chrystus Bożą mocą i Bożą mądrością"
Duch rozumu: "Pouczę cię i wskażę drogę, którą pójdziesz".
Duch rady: "I nazwany będzie imieniem anioł wielkiej rady".
Duch męstwa, jak wyżej [powiedziano]: "Mocą Bożą i mądrością Bożą".
Duch wiedzy: "Ze względu na wzniosłość wiedzy Jezusa Chrystusa", apostoła.
Duch prawdy: "Ja [jestem] drogą, życiem i prawdą".
Duch bojaźni [Bożej]: "Początkiem mądrości bojaźń Pańska".
2. Wielorako określa się włodarstwo Chrystusa. [Używa się miana] Pan, ponieważ jest duchem; Słowo, ponieważ [jest] Bogiem; Syn, ponieważ Jednorodzonym z Ojca; człowiek, ponieważ narodzony z Dziewicy; kaplan, ponieważ złożył siebie w ofierze; pasterz, ponieważ [jest] stróżem; robak, ponieważ zmartwychwstał; góra, ponieważ [jest] potężny; droga, ponieważ przez Niego prawość weszła do życia; baranek, ponieważ cierpiał; kamień węgielny, ponieważ jest zwieńczeniem budowy; nauczyciel, ponieważ pokazuje jak żyć; słońce, ponieważ oświetla; prawdziwy, ponieważ od Ojca; życie, ponieważ [jest] stwórcą; chleb, ponieważ - ciałem; Samarytanin, ponieważ strzeże i jest miłosierny; Chrystus, ponieważ namaszczony; Jezus, ponieważ [jest] zbawcą; Bóg, ponieważ jest z Boga; anioł, ponieważ posłany; poręka, ponieważ pośrednik; krzew winny, ponieważ Jego krwią zostaliśmy odkupieni; lew, ponieważ [jest] królem; skała, ponieważ [jest] podporą; fundament, ponieważ jest podporą; odrośl, ponieważ wybrany; prorok, ponieważ objawił przyszłość.
3. Duch Święty bowiem nie tylko jest Ojca, ani nie tylko Syna; ale Duch jest Ojca i Syna; napisano bowiem: "Jeśli ktoś miłuje świat, nie ma w nim Ducha Ojca. Podobnie: "Kto nie ma Ducha Chrystusowego, ten do Niego nie należy". Nazwanego w ten sposób [jako] Ojca i Syna rozumie się Ducha Świętego, o którym Syn mówi w Ewangelii: "Ponieważ Duch Święty pochodzi od Ojca" oraz: "Z mojego weźmie i wam oznajmi".
II. Powiedziano też [o kanonie Pisma Świętego]
Teraz należy podjąć [temat] o pismach Bożych, które powszechnyKościół katolicki przyjmuje oraz o tych, których należy unikać.
1. Wykaz [ksiąg] Starego Testamentu.
Księga Rodzaju
Księga Wyjścia
Księga Kapłańska
Księga Liczb
Księga Powtórzonego Prawa
Księga Jozuego
Księga Sędziów
Księga Rut
Cztery Księgi Królewskie
Dwie księgi Kronik
Księga 150 Psalmów
Trzy księgi Salomona
Księga Przysłów
Księga Eklezjastesa [Koheleta]
Pieśń nad Pieśniami
I dalej Księga Mądrości
Księga Eklezjastyka [Syracha]
2. Wykaz ksiąg prorockich
Księga Izajasza
Księga Jeremiasza
wraz z Cinoth, czyli z jego Lamentacjami
Księga Ezechiela
Księga Daniela
Księga Ozeasza
Księga Amosa
Księga Micheasza
Księga Joela
Księga Abdiasza
Ksiega Jonasza
Księga Nahuma
Księga Habakuka
Księga Sofoniasza
Księga Aggeusza
Księga Zachariasza
Księga Malachiasza
3. Wykaz ksiąg historycznych
Księga Hioba
Księga Tobiasza
Księga Ezdrasza
Księga Estery
Księga Judyty
Dwie księgi Machabejskie
4. Wykaz pism nowego i wiecznego testamentu [czyli przymierza], który święty i katolicki Kościół przyjmuje:
Ewangelie
Księga według Mateusza
Księga według Marka
Ksiega według Łukasza
Księga według Jana
Czternaście listów Pawła apostoła
Do Rzymian
Dwa do Koryntian
Do Efezjan
Dwa do Tesaloniczan
Do Galatów
Do Filipian
Do Kolosan
Dwa do Tymoteusza
Do Tytusa
Do Filemona
Do Hebrajczyków
Apokalipsa Jana
Dzieje Apostolskie
Siedem listów kanonicznych
Dwa listy Piotra Apostoła
List Jakuba Apostoła
List Jana Apostoła
Dwa listy innego Jana prezbytera
List Judy Zeloty
Koniec kanonu Nowego Testamentu"
Trzecią część dotyczącą prymatu Rzymu przytoczyłem już wcześniej. Pozostają jeszcze dwie części które znajdują się w tekstach synodu z 495 r. odbytego już za pontyfikatu papieża Gelazego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz