środa, 28 marca 2012

Tradycja - cz. 2

   Na jakiej podstawie mogę twierdzić, że to w co wierzę jest rzeczywiście zgodne z tym co jest nam w Objawieniu?
   Tym bardziej że, zwłaszcza na początku,  jedynie przekazywane ustnie słowa były świadectwem niezmienności treści apostolskiego przekazu. A tą treścią był właśnie Chrystus. Apostołowie przekazywali bowiem zarówno Jego naukę, jak i dawali świadectwo o Jego czynach, śmierci i zmartwychwstaniu. A wszystko to wyjaśniano "zgodnie z Pismem" jak pisze św. Paweł w swoich listach - 1 Kor 15,3-4; Rz 1,1-2.
 Ta ciągłość przekazu jest bez przerwy żywa - mówi o tym następca Apostołów św. Polikarp ze Smyrny  który znał ich jeszcze osobiście:

   "Dlatego też porzućmy próżne rozważania tłumu i błędne doktryny, a zwróćmy się do tej nauki, którą od początku nam przekazano"  - List do Kościoła w Filippi 7,2.

   Uczeń Polikarpa, Św. Ireneusz z Lyonu który poznał w młodości Polikarpa takie daje o nim świadectwo:

   "Nieustannie uczył tego, czego nauczył się od apostołów i co także Kościół przekazywał, bo tylko to jest prawdą" - Przeciw herezjom 3,3,4.



    Na początku była tylko ustna Tradycja, wiernie przekazywana z pokolenia na pokolenie, począwszy od Apostołów. Już św. Paweł uważał, że w swym głoszeniu podstawowych prawd jest wierny łańcuchowi Tradycji, nie będąc samemu bezpośrednim świadkiem ziemskiego życia Chrystusa. Przekazywał więc dalej to, co otrzymał bezpośrednio w wizjach tak jak pisze w 2 Liście do Koryntian 12,1-5, albo to co przez pośrednictwo innych apostołów dotarło do niego od ziemskiego Jezusa:

   "Przekazałem wam na początku to, co przejąłem" - 1 Kor 15,3.

   Przekazywanie to nie miało się zakończyć wraz z odejściem pokolenia apostołów; musiało trwać nadal, gdyż był to warunek trwania reguły życia Kościoła. Nic więc dziwnego, że w pouczeniu skierowanym do ucznia - Tymoteusza - znajdujemy następujące wezwanie do wierności Tradycji:

   "To, co usłyszałeś ode mnie za pośrednictwem wielu świadków, przekaż wiarygodnym ludziom, którzy będą zdolni nauczać też innych" - 2 Tm 2,2.

   To odwoływanie się do Tradycji początkowo rozumianej jako przekaz ustny i tradycji ujętej w okresie późniejszym w formie pisemnej a więc do tego co dzisiaj przedstawiamy jako Tradycja i Pismo jest obecne od samego początku. Zwłaszcza gdy podkreślano iż pisma Starego Testamentu były ukierunkowane na przyjście Chrystusa i w związku z tym, są Jego wcześniejszą zapowiedzią.
Ta wiara, jest zgodna właśnie z tradycją i możemy znaleźć ją w słowach Św. Pawła:

   "Chrystus umarł - zgodnie z Pismem, za nasze grzechy, został pogrzebany i zmartwychwstał trzeciego dnia zgodnie z Pismem.." - 1 Kor 15,3-4

   W ten sposób tworzy się tradycja apostolska w ramach której dbałość o wierność przekazu wiary powoduje że muszą powstać struktury które będą dbać o to, aby właśnie osoby pewne i wypróbowane były depozytariuszami tej tradycji.

   Nic więc dziwnego że po 300 latach także i  św. Atanazy mógł napisać:

  "Nasza wiara jest prawdziwa, ponieważ bierze początek zarówno z nauki apostolskiej, jak również z Tradycji ojców, a potwierdzenie znajduje w Nowym i Starym Testamencie".


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz