Tym razem nie będzie to fragment z pism Ojców Kościoła lecz niesłychanie ważny dokument Kongregacji Nauki Wiary. Poświęcony jest on zagadnieniu prymatu papieskiego czyli zagadnieniu które wzbudza nieustanne kontrowersje. Jest on w pewien "summą" nauczania Koscioła i jednoczesnie potwierdza niezmienność nauczania w tej kwestii. Cytuję ten dokument jako wstęp do następnych wpisów w których mam zamiar przytoczyć świadectwa Ojców Kościoła dotyczących tej kwestii.
Ten mało znany dokument - a szkoda - warto przeczytać.
Uwagi Kongregacji Nauki Wiary (1999)
PRYMAT NASTĘPCY PIOTRA W TAJEMNICY KOŚCIOŁA
1. Na obecnym etapie życia Kościoła kwestia Prymatu Piotra i jego
Następców ma szczególne znaczenie, także ekumeniczne. Podkreśla to
często Jan Paweł II, zwłaszcza w encyklice Ut unum sint, gdzie zwraca
się ze szczególnym wezwaniem do pasterzy i teologów, aby szukali «takiej
formy sprawowania prymatu, która nie odrzucając bynajmniej istotnych
elementów tej misji, byłaby otwarta na nową sytuację»
1.
Kongregacja Nauki Wiary, odpowiadając na wezwanie Ojca Świętego,
postanowiła podjąć pogłębioną refleksję nad tym zagadnieniem i w tym
celu zorganizowała sympozjum o charakterze ściśle doktrynalnym na temat:
«Prymat Następcy Piotra», które odbyło się w Watykanie w dniach 2-4
grudnia 1996 r. i którego akta zostały opublikowane
2.
2. W orędziu skierowanym do uczestników sympozjum Ojciec Święty
napisał: «Kościół katolicki jest świadom, że zachował posługę Następcy
Piotra w duchu wierności Tradycji apostolskiej i w wierze Ojców»
3.
W dziejach Kościoła istnieje bowiem ciągłość w rozwoju doktryny o
Prymacie. Opracowując niniejszy tekst, opublikowany jako załącznik do
wspomnianych wyżej akt sympozjum
4,
Kongregacja Nauki Wiary wykorzystała wkład uczonych uczestniczących w
sympozjum, nie zamierzając jednak dokonywać jego syntezy ani wnikać w
zagadnienia otwarte na nowe poszukiwania. Niniejsze «Uwagi» — powstałe
na marginesie sympozjum — mają jedynie przypomnieć istotne elementy
katolickiej nauki o Prymacie, który stanowi wielki dar Chrystusa dla
Kościoła jako niezbędna posługa na rzecz jedności, a często był także —
jak wiemy z historii — zabezpieczeniem wolności biskupów i Kościołów
partykularnych przed ingerencjami władzy politycznej.
I. Źródło, cel i natura Prymatu
3. «Pierwszy Szymon, zwany Piotrem»
5.
Od tego znamiennego podkreślenia pierwszeństwa Piotra rozpoczyna się w
Ewangelii św. Mateusza lista dwunastu apostołów; także dwie pozostałe
Ewangelie synoptyczne oraz Dzieje Apostolskie wymieniają na początku
imię Szymona
6. Ta lista, mająca znaczenie bardzo doniosłego świadectwa, oraz inne fragmenty ewangeliczne
7
ukazują wyraźnie i z prostotą, że kanon nowotestamentowy przyswoił
sobie słowa Chrystusa odnoszące się do Piotra i do jego roli w grupie
Dwunastu
8.
Dlatego już w pierwszych wspólnotach chrześcijańskich, podobnie jak
później w całym Kościele, utrwalił się obraz Piotra jako apostoła, który
mimo swej ludzkiej ułomności został wyraźnie postawiony przez Chrystusa
na pierwszym miejscu wśród Dwunastu oraz powołany do spełniania w
Kościele osobnej i specyficznej funkcji. Piotr jest skałą, na której
Chrystus zbuduje swój Kościół
9; jest tym, który po swoim nawróceniu nigdy już nie zachwieje się w wierze i będzie umacniał braci
10; jest wreszcie pasterzem, który będzie prowadził całą wspólnotę uczniów Chrystusa
11.
W osobie, misji i posłudze Piotra, w jego obecności i śmierci w
Rzymie — poświadczonej przez najstarszą tradycję literacką i archeologię
— Kościół dostrzega głęboką rzeczywistość, która pozostaje w istotnej
relacji z jego własną tajemnicą komunii i zbawienia:
Ubi Petrus, ibi ergo Ecclesia12.
Kościół od samego początku z coraz większą wyrazistością uświadamiał
sobie, że tak jak istnieje sukcesja apostolska w posłudze biskupów, tak
również posługa jedności powierzona Piotrowi stanowi element trwałej
struktury Kościoła Chrystusowego, i że ta sukcesja jest związana z
miejscem, w którym on poniósł śmierć męczeńską.
4. Na podstawie świadectwa Nowego Testamentu Kościół katolicki głosi
jako naukę wiary, że Biskup Rzymu, spełniając posługę Prymatu w Kościele
powszechnym, jest Następcą Piotra
13; ta sukcesja uzasadnia uprzywilejowaną pozycję Kościoła, który jest w Rzymie
14, wzbogaconego również przepowiadaniem i męczeństwem św. Pawła.
Już w Bożym zamyśle dotyczącym Prymatu jako «urzędu, który został
powierzony przez Pana indywidualnie Piotrowi, pierwszemu z Apostołów, i
ma być przekazywany jego następcom»
15, objawiony zostaje cel Piotrowego charyzmatu, to znaczy «jedność wiary i wspólnoty»
16
wszystkich wierzących. Biskup Rzymu jako Następca Piotra jest bowiem
«trwałym i widzialnym źródłem i fundamentem jedności zarówno biskupów,
jak i rzeszy wiernych»
17,
i stąd jest obdarzony szczególną łaską ministerialną, aby mógł służyć
jedności wiary i komunii, która jest konieczna do wypełnienia zbawczej
misji Kościoła
18.
5. Konstytucja
Pastor aeternus Soboru Watykańskiego I wskazuje
w prologu na cele Prymatu, następnie zaś w głównej części tekstu
wyjaśnia, co stanowi treść, czyli zakres przysługującej mu władzy. Sobór
Watykański II, potwierdzając ze swej strony i uzupełniając nauczanie
Soboru Watykańskiego I
19, podjął przede wszystkim zagadnienie celu, podkreślając zwłaszcza tajemnicę Kościoła jako
Corpus Ecclesiarum20.
Takie ujęcie pozwoliło ukazać z większą jasnością, że funkcja Prymatu
Biskupa Rzymu i funkcja innych biskupów nie przeciwstawiają się sobie,
ale istnieje między nimi pierwotna i zasadnicza harmonia
21.
Dlatego «gdy Kościół katolicki stwierdza, że funkcja Biskupa Rzymu
odpowiada woli Chrystusa, nie oddziela tej funkcji od misji powierzonej
wszystkim Biskupom jako 'zastępcom i legatom Chrystusa' (
Lumen gentium, 27). Biskup Rzymu należy do ich 'kolegium', oni zaś są jego braćmi w posłudze»
22.
Zarazem należy stwierdzić, że kolegialność biskupów nie przeciwstawia
się osobistemu sprawowaniu Prymatu ani nie powinna go umniejszać.
6. Wszyscy biskupi uczestniczą w
sollicitudo omnium Ecclesiarum23
jako członkowie Kolegium Biskupów, będącego kontynuacją Kolegium
Apostołów, do którego należała także postać tak niezwykła jak św. Paweł.
Ten powszechny wymiar ich
episkopé (czuwania) jest nierozerwalnie związany z partykularnym wymiarem powierzonych im urzędów
24. W przypadku Biskupa Rzymu — który jest Zastępcą Chrystusa w sposób właściwy dla Piotra jako Głowa Kolegium Biskupów
25 —
sollicitudo omnium Ecclesiarum zyskuje szczególną moc, ponieważ łączy się z nią
pełna i najwyższa władza w Kościele
26:
władza rzeczywiście biskupia, nie tylko najwyższa, pełna i powszechna,
ale także bezpośrednia nad wszystkimi — zarówno pasterzami, jak i
poszczególnymi wiernymi
27.
Posługa Następcy Piotra nie oddziałuje zatem z zewnątrz na poszczególne
Kościoły partykularne, ale jest wpisana w samo serce każdego Kościoła
partykularnego, w którym «prawdziwie obecny jest i działa (...) Kościół
Chrystusowy»
28,
i dlatego zawiera w sobie otwartość na posługę jedności. Ten wewnętrzny
związek posługi Biskupa Rzymu z każdym Kościołem partykularnym jest
także wyrazem
wzajemnego przenikania się Kościoła powszechnego i Kościoła partykularnego
29.
Episkopat i Prymat, wzajemnie związane i nierozłączne, pochodzą z
ustanowienia Bożego. W procesie historycznego rozwoju powstały też — z
ustanowienia Kościoła — pewne formy organizacji kościelnej, w których
również realizowana jest zasada Prymatu. W szczególności Kościół
katolicki jest w pełni świadom funkcji, jaką spełniały w starożytnym
Kościele stolice apostolskie, zwłaszcza te, które uważano za Piotrowe,
czyli Antiochia i Aleksandria: stanowiły one punkty odniesienia dla
Tradycji apostolskiej, wokół których rozwinął się system patriarchalny;
system ten jest przejawem kierowania Kościołem przez zwyczajną
Opatrzność Bożą i od samego początku kryje w sobie związek z tradycją
Piotrową
30.
II. Sprawowanie Prymatu i jego formy
7. Aby sprawowanie posługi Piotrowej «nie utraciło nic ze swojej autentyczności i przejrzystości»
31,
należy je rozpatrywać w perspektywie Ewangelii, to znaczy w świetle
jego istotnego związku ze zbawczą tajemnicą Chrystusa i z budowaniem
Kościoła. Prymat różni się swoją istotą i sposobem sprawowania od form
rządzenia istniejących w ludzkich społecznościach
32: nie jest to urząd koordynujący ani kierowniczy, nie można go sprowadzić do
prymatu honorowego ani też pojmować jako monarchii typu politycznego.
Tak jak wszyscy wierni Biskup Rzymu musi być uległy słowu Bożemu i
wierze katolickiej, jest gwarantem posłuszeństwa Kościoła i — w tym
znaczeniu — jest
servus servorum. Nie podejmuje decyzji
samowolnie, ale wyraża wolę Boga, który przemawia do człowieka w Piśmie
Świętym, przeżywanym i interpretowanym przez Tradycję; innymi słowy,
episkopé Prymatu ma granice, które wynikają z Bożego prawa i z nienaruszalnej boskiej konstytucji Kościoła, zawartej w Objawieniu
33.
Następca Piotra jest skałą, która przeciwstawiając się samowoli i
konformizmowi gwarantuje bezwzględną wierność słowu Bożemu: wynika z
tego również charakter męczeński jego Prymatu, który obejmuje także
osobiste świadectwo posłuszeństwa krzyżowi.
8. Cechy charakterystyczne sprawowania Prymatu powinny być rozumiane w świetle dwóch podstawowych przesłanek, którymi są
jedność Episkopatu i
biskupi charakter samego Prymatu. Ponieważ Episkopat jest rzeczywistością «jedną i niepodzielną»
34,
Prymat Papieża obejmuje również zdolność skutecznego służenia jedności
wszystkich biskupów i wszystkich wiernych, a Papież sprawuje go «na
różnych płaszczyznach, czuwając nad głoszeniem słowa, nad sprawowaniem
sakramentów i liturgii, nad misją, nad dyscypliną i życiem
chrześcijańskim»
35;
na tych płaszczyznach wszyscy w Kościele — biskupi i pozostali wierni —
z woli Chrystusa winni są posłuszeństwo Następcy Piotra, który jest
także gwarantem uprawnionej różnorodności obrządków, form
dyscyplinarnych i struktur kościelnych na Wschodzie i na Zachodzie.
9. Prymat Biskupa Rzymu, ze względu na jego charakter biskupi,
urzeczywistnia się przede wszystkim przez przekazywanie słowa Bożego;
zawiera się w nim zatem specyficzna i wyjątkowa odpowiedzialność za
misję ewangelizacyjną
36,
jako że wspólnota kościelna jest rzeczywistością ze swej istoty
przeznaczoną do tego, aby wzrastać: «Obowiązek ewangelizacji należy
uważać za łaskę i właściwe powołanie Kościoła; wyraża on najprawdziwszą
jego właściwość»
37.
Biskupie zadanie przekazywania słowa Bożego, jakie spoczywa na
Biskupie Rzymu, jest realizowane także wewnątrz całego Kościoła. W tym
sensie sprawuje on najwyższy i powszechny
urząd nauczycielski38;
funkcja ta zakłada charyzmat, jakim jest szczególna asystencja Ducha
Świętego, dana Następcy Piotra, która obejmuje w pewnych przypadkach
także przywilej nieomylności
39.
Podobnie jak «wszystkie Kościoły trwają w pełnej i widzialnej komunii,
bo wszyscy Pasterze są w jedności z Piotrem, a tym samym w jedności
Chrystusa»
40, tak też i biskupi są świadkami Boskiej i katolickiej prawdy, gdy nauczają w komunii z Biskupem Rzymu
41.
10. Wraz z funkcją nauczycielską Prymatu misja Następcy Piotra,
pełniona w całym Kościele, obejmuje władzę sprawowania rządów
kościelnych poprzez akty, które są niezbędne lub wskazane dla umocnienia
lub obrony jedności wiary i komunii: należy do nich zaliczyć — na
przykład — zlecenie wyświęcenia nowych biskupów, przyjęcie od nich
wyznania wiary katolickiej, dopomaganie wszystkim w wytrwaniu w
wyznawanej wierze. Jest oczywiste, że istnieje jeszcze wiele innych
możliwych sposobów — mniej lub bardziej związanych z przejściowymi
okolicznościami — realizacji tej posługi jedności: wydawanie praw dla
całego Kościoła, ustanawianie struktur duszpasterskich służących różnym
Kościołom partykularnym, nadawanie mocy wiążącej postanowieniom synodów
partykularnych, zatwierdzanie ponaddiecezjalnych zgromadzeń zakonnych
itp. Ze względu na to, że Prymat ma status władzy najwyższej, nie
istnieje żadna instancja, przed którą Biskup Rzymu byłby prawnie
zobowiązany zdawać sprawę z tego, jak wykorzystuje otrzymany dar: «
prima sedes a nemine iudicatur»
42.
To jednak nie oznacza, że Papież ma władzę absolutną. Wsłuchiwanie się w
głos Kościołów jest bowiem charakterystyczną cechą posługi jedności, a
także konsekwencją jedności kolegium biskupiego oraz
sensus fidei
całego Ludu Bożego; wydaje się przy tym, że ta więź jest ze swej istoty
obdarowana większą siłą i pewnością niż instancje prawne, przed którymi
Biskup Rzymu miałby odpowiadać — co zresztą jest hipotezą
niedopuszczalną, ponieważ pozbawioną podstaw. Ostateczna i
nieprzekazywalna odpowiedzialność Papieża ma najlepszą gwarancję z
jednej strony w zakorzenieniu w Tradycji i w braterskiej komunii, a z
drugiej — w ufności w asystencję Ducha Świętego, który rządzi Kościołem.
11. Jedność Kościoła, do której przyczynia się w szczególny sposób
posługa Następcy Piotra, osiąga najwyższy wyraz w Ofierze
Eucharystycznej, która stanowi centrum i źródło kościelnej komunii;
koniecznym oparciem dla tej komunii jest także jedność Episkopatu.
Dlatego też «każda celebracja eucharystyczna dokonuje się nie tylko w
jedności z własnym biskupem, ale także z Papieżem, z Kolegium Biskupów, z
duchowieństwem i całym ludem. Każda ważna celebracja Eucharystii wyraża
tę powszechną komunię z Piotrem i z całym Kościołem lub też przywołuje
ją
obiektywnie»
43, jak to dzieje się w przypadku Kościołów, które nie są w pełnej komunii ze Stolicą Apostolską.
12. «Kościół pielgrzymujący, w swoich sakramentach i instytucjach,
które należą do obecnego wieku, posiada postać tego przemijającego
świata»
44.
Także z tego powodu niezmienna natura Prymatu Następcy Piotra wyraziła
się w ciągu wieków w różnych formach jego sprawowania, dostosowanych do
okoliczności życia Kościoła, pielgrzymującego przez zmieniający się
świat.
Konkretne formy sprawowania posługi Piotrowej są dla niej
charakterystyczne w takiej mierze, w jakiej stanowią wierną realizację —
w konkretnych okolicznościach czasu i miejsca — wymogów, które wynikają
z ostatecznego celu właściwego Prymatowi (jedność Kościoła). Większy
lub mniejszy zasięg tych konkretnych form będzie w każdej epoce
historycznej zależał od
necessitas Ecclesiae. Duch Święty pomaga Kościołowi poznawać tę
necessitas,
a Biskup Rzymu, wsłuchując się w głos Ducha działającego w Kościołach,
stara się znaleźć odpowiedź oraz udziela jej w momencie, gdy uzna to za
stosowne, i w wybranej przez siebie formie.
Tak więc próby określenia minimalnego zakresu funkcji sprawowanych w
przeszłości nie są właściwą drogą do wyodrębnienia tego, co stanowi
istotę nauki wiary o kompetencjach Prymatu. Dlatego
sam fakt, że
określone zadanie było w pewnej epoce historycznej realizowane przez
Papieża w ramach Prymatu, nie oznacza, że to zadanie w sposób konieczny
musi być zawsze zastrzeżone Biskupowi Rzymu; i odwrotnie, sam fakt, że
dana funkcja nie była poprzednio sprawowana przez Papieża, nie upoważnia
do wyciągnięcia wniosku, że funkcja ta nigdy w przyszłości nie może
wejść w zakres kompetencji Prymatu.
13. Tak czy inaczej, należy przede wszystkim stwierdzić, że
rozeznanie dotyczące zgodności między naturą posługi Piotrowej a
ewentualnymi formami jej sprawowania winno być podjęte
in Ecclesia,
to znaczy pod działaniem Ducha Świętego i w braterskim dialogu Biskupa
Rzymu z innymi biskupami, zgodnie z konkretnymi potrzebami Kościoła.
Zarazem jednak jest oczywiste, że tylko Papież (lub Papież wraz z
Soborem powszechnym) ma — jako Następca Piotra — władzę i prawo
powiedzieć ostatnie słowo na temat sposobów sprawowania własnej posługi
pasterskiej w Kościele powszechnym.
* * *
14. Przypominając istotne elementy katolickiej nauki o Prymacie
Następcy Piotra, Kongregacja Nauki Wiary zachowuje przekonanie, że
autorytatywne potwierdzenie tych zasad doktrynalnych pozwoli wyraźniej
ukazać, w jakim kierunku należy iść dalej. Przypomnienie to pomoże
również uniknąć istniejącej zawsze możliwości ponownego pojawienia się
interpretacji cząstkowych i jednostronnych, już w przeszłości
odrzuconych przez Kościół (febronianizm, gallikanizm, ultramontanizm,
koncyliaryzm itp.). Przede wszystkim zaś, patrząc na posługę Sługi sług
Bożych jako na wielki dar miłosierdzia Bożego ofiarowany Kościołowi,
znajdziemy wszyscy — dzięki łasce Ducha Świętego — silną motywację, aby w
codziennym pielgrzymowaniu Kościoła przeżywać i wiernie zachowywać
rzeczywistą i pełną jedność z Biskupem Rzymu w taki sposób, jakiego
pragnie Chrystus
45.
15. Pełna komunia, jaka zgodnie z wolą Chrystusa ma istnieć pomiędzy
tymi, którzy uważają się za Jego uczniów, wymaga wspólnego uznania
powszechnej posługi kościelnej, «w której wszyscy Biskupi czują się
zjednoczeni z Chrystusem, a wszyscy wierni znajdą umocnienie swojej
wiary»
46.
Kościół katolicki wyznaje, że jest nią posługa Prymatu Biskupa Rzymu,
Następcy Piotra, oraz utrzymuje z pokorą, że «komunia Kościołów
partykularnych z Kościołem Rzymu oraz ich Biskupów z Biskupem Rzymu jest
w Bożym zamyśle podstawowym warunkiem pełnej i widzialnej komunii»
47. W historii papiestwa nie brakło ludzkich błędów i poważnych nawet uchybień: sam Piotr uznał, że jest grzesznikiem
48.
Piotr, człowiek słaby, został wybrany jako skała właśnie po to, aby
było oczywiste, że zwycięstwo należy tylko do Chrystusa, a nie jest
wynikiem wysiłków ludzkich. Chrystus pragnie nieść swój skarb poprzez
czasy w kruchych naczyniach
49: w ten sposób ludzka słabość staje się znakiem prawdziwości Bożych obietnic.
Kiedy i jak zostanie osiągnięta tak bardzo upragniona jedność
wszystkich chrześcijan? «Jak to uzyskać? Pokładając nadzieję w Duchu,
który umie oddalić od nas widma przeszłości i bolesne wspomnienia
podziału; On umie obdarzyć nas rozsądkiem, mocą i odwagą, abyśmy mogli
podjąć niezbędne kroki i by dzięki temu nasze wysiłki stawały się coraz
bardziej autentyczne»
50. Wszyscy jesteśmy wezwani, aby powierzyć się Duchowi Świętemu, aby powierzyć się Chrystusowi, powierzając się Piotrowi.
Przypisy:
1. Jan Paweł II, enc. Ut unum sint, 25 maja 1995 r., 95.
2. Il Primato del Successore di
Pietro, «Atti del Simposio teologico: Roma, 2-4 dicembre 1996»,
Libreria Editrice Vaticana, Cittŕ del Vaticano 1998.
3. Jan Paweł II, List do kard. Josepha Ratzingera, w: tamże, 20.
4. Il Primato del Successore di
Pietro nel mistero della Chiesa. Considerazioni della Congregazione per
la Dottrina della Fede, w: tamże, Appendice, 493-503. Tekst został
opublikowany także w specjalnym zbiorze, wydanym przez Libreria Editrice
Vaticana.
6. Por. Mk 3, 16; Łk 6, 14; Dz 1, 13.
7. Por. Mt 14, 28-31; 16, 16-23 i par.; 19, 27-29 i par.; 26, 33-35 i par.; Łk 22, 32; J 1, 42; 6, 67-70; 13, 36-38; 21, 15-19.
8. Świadectwa dotyczące posługi
Piotrowej można znaleźć we wszystkich — choć różnorodnych — elementach
tradycji nowotestamentowej: zarówno u synoptyków — w różnych ujęciach u
Mateusza, Łukasza i Marka — jak i w corpus Paulinum i w tradycji
Janowej; każde z nich zawiera elementy oryginalne, odmienne pod względem
narracyjnym, ale całkowicie zgodne co do istotnego znaczenia. Jest to
znak, że posługa Piotrowa była uważana za konstytutywny element
Kościoła.
11. Por. J 21, 15-17. Na temat świadectw nowotestamentowych dotyczących Prymatu por. także: Jan Paweł II, enc. Ut unum sint, 90 nn.
12. Św. Ambroży z Mediolanu, Enarr. in Ps., 40, 30: PL 14, 1134.
13. Por. na przykład św.
Syrycjusz, list Directa ad decessorem, 10 lutego 385 r.: DS, n. 181;
Sobór Lyoński II, Professio fidei Michała Paleologa, 6 lipca 1274 r.:
DS, n. 861; Klemens VI, list Super quibusdam, 29 września 1351 r.: DS,
n. 1053; Sobór Florencki, bulla Laetentur caeli, 6 lipca 1439 r.: DS, n.
1307; Pius IX, enc. Qui pluribus, 9 listopada 1846 r.: DS, n. 2781;
Sobór Watykański I, Konst. dogm. Pastor aeternus, rozdz. 2: DS, n.
3056-3058; Sobór Watykański II, Konst. dogm. o Kościele Lumen gentium,
rozdz. III, n. 21-23; Katechizm Kościoła Katolickiego, 882; itp.
14. Por. św. Ignacy
Antiocheński, Epist. ad Romanos, Intr.: SCh 10, 106-107; św. Ireneusz z
Lyonu, Adversus haereses, III, 3, 2: SCh 211, 32-33.
15. Sobór Watykański II, Konst. dogm. o Kościele Lumen gentium, 20.
16. Sobór Watykański I, Konst.
dogm. Pastor aeternus, proemio: DS, n. 3051. Por. św. Leon Wielki,
Tract. in Natale eiusdem, IV, 2: CCL 138, 19.
17. Sobór Watykański II,
Konst. dogm. o Kościele Lumen gentium, 23. Por. Sobór Watykański I,
Konst. dogm. Pastor aeternus, proemio: DS, n. 3051; Jan Paweł II, enc.
Ut unum sint, 88. Por. Pius IX, List Świętego Oficjum do biskupów
Anglii, 16 września 1864 r.: DS, n. 2888; Leon XIII, enc. Satis
cognitum, 29 czerwca 1896 r.: DS, n. 3305-3310.
18. Por. J 17, 21-23; Sobór
Watykański II, Dekr. o ekumenizmie Unitatis redintegratio, 1; Paweł VI,
adhort. apost. Evangelii nuntiandi, 8 grudnia 1975 r., 77: AAS 68 (1976)
69; Jan Paweł II, enc. Ut unum sint, 98.
19. Por. Sobór Watykański II, Konst. dogm. o Kościele Lumen gentium, 18.
21. Por. Sobór Watykański I,
Konst. dogm. Pastor aeternus, rozdz. 3: DS, n. 3061; por. Wspólna
deklaracja biskupów niemieckich, styczeń-luty 1875 r.: DS, n. 3112-3113;
Leon XIII, enc. Satis cognitum, 29 czerwca 1896 r.: DS, n. 3310; Sobór
Watykański II, Konst. dogm. o Kościele Lumen gentium, 27. W przemówieniu
wygłoszonym po publikacji konstytucji Pastor aeternus Pius IX
wyjaśniał: «Summa ista Romani Pontificis auctoritas, Venerabiles
Fratres, non opprimit sed adiuvat, non destruit sed aedificat, et
saepissime confirmat in dignitate, unit in caritate, et Fratrum,
scilicet Episcoporum, jura firmat atque tuetur» (Mansi 52, 1336 A/B).
22. Jan Paweł II, enc. Ut unum sint, 95.
24. Pierwszeństwo ontologiczne
Kościoła powszechnego — w jego istotnej tajemnicy — wobec każdego
poszczególnego Kościoła partykularnego (por. Kongregacja Nauki Wiary,
list Communionis notio, 28 maja 1992 r., 9) podkreśla także znaczenie
powszechnego wymiaru posługi każdego biskupa.
25. Por. Sobór Watykański I,
Konst. dogm. Pastor aeternus, rozdz. 3: DS, n. 3059; Sobór Watykański
II, Konst. dogm. o Kościele Lumen gentium, 22; por. Sobór Florencki,
bulla Laetentur caeli, 6 lipca 1439 r.: DS, n. 1307.
26. Por. Sobór Watykański I, Konst. dogm. Pastor aeternus, rozdz. 3: DS, n. 3060. 3064.
27. Por. tamże; Sobór Watykański II, Konst. dogm. o Kościele Lumen gentium, 22.
28. Sobór Watykański II, Dekr. o pasterskich zadaniach biskupów w Kościele Christus Dominus, 11.
29. Por. Kongregacja Nauki Wiary, list Communionis notio, 13.
30. Por. Sobór Watykański II,
Konst. dogm. o Kościele Lumen gentium, 23; Dekr. o Kościołach Wsch.
katol. Orientalium Ecclesiarum, 7 i 9.
31. Jan Paweł II, enc. Ut unum sint, 93.
33. Por. Wspólna deklaracja biskupów niemieckich, styczeń-luty 1875 r.: DS, n. 3114.
34. Sobór Watykański I, Konst. dogm. Pastor aeternus, proemio: DS, n. 3051.
35. Jan Paweł II, enc. Ut unum sint, 94.
36. Por. Sobór Watykański II,
Konst. dogm. o Kościele Lumen gentium, 23; Leon XIII, enc. Grande munus,
30 września 1880 r.: ASS 13 (1880) 145; KPK, kan. 782, § 1.
37. Paweł VI, adhort. apost. Evangelii nuntiandi, 14. Por. KPK, kan. 781.
38. Por. Sobór Watykański I, Konst. dogm. Pastor aeternus, rozdz. 4: DS, n. 3065-3068.
39. Por. tamże: DS, n.
3073-3074; Sobór Watykański II, Konst. dogm. o Kościele Lumen gentium,
25; KPK, kan. 749, § 1; KKKW, kan. 597, § 1.
40. Jan Paweł II, enc. Ut unum sint, 94.
41. Por. Sobór Watykański II, Konst. dogm. o Kościele Lumen gentium, 25.
42. KPK, kan. 1404; KKKW, kan. 1058. Por. Sobór Watykański I, Konst. dogm. Pastor aeternus, r. 3: DS, n. 3063.
43. Kongregacja Nauki Wiary, list Communionis notio, 14. Por. Katechizm Kościoła Katolickiego, 1369.
44. Sobór Watykański II, Konst. dogm. o Kościele Lumen gentium, 48.
45. Por. Sobór Watykański II, Konst. dogm. o Kościele Lumen gentium, 15.
46. Jan Paweł II, enc. Ut unum sint, 97.
50. Jan Paweł II, enc. Ut unum sint, 102
Tekst pochodzi z: http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/kongregacje/kdwiary/prymat_nastepcy_piotra.html